3. Viden og Inspiration
  4. Pressemeddelelser
  5. Behovet for personlig, AI-drevet kundeservice stiger i forbindelse med faldende forbrugertillid

Pressemeddelelser

København, 18. maj 2022: Med de stigende leveomkostninger og den igangværende krig i Ukraine er forbrugernes tillid fortsat faldende. Med de strammere budgetter er virksomheder nødt til at investere i digitale, AI-drevne løsninger, som f.eks. proaktiv, personlig support, for at levere overbevisende kundeservice-, salgs- og marketingoplevelser online til forbrugerne.

Indsigter fra British Retail Consortiums (det britiske detailhandelskonsortium) seneste Retail Sales Monitor [1] viser, at omsætningsvæksten er fortsat med at falde for anden måned i træk. I marts steg salget samlet set kun med 3,1 % mod en stigning på 13,9 % i samme måned sidste år. Forventningerne til forbrugernes personlige økonomi i de næste 12 måneder har nået et niveau, der ikke er set siden finanskrisen i 2008.

Alberta Bosco, produktmarketingchef hos kundeserviceplatformen Puzzel, udtaler: “Nu er personlige oplevelser mere afgørende end nogensinde tidligere for at opbygge tillid og vinde kunder. Vi har alle hørt om 15-sekunders reglen – det er den gennemsnitlige tid, der bruges på en hjemmeside. Og det er den tid, en virksomhed har til at fange personers opmærksomhed, før de forlader hjemmesiden.

I denne hybride verden er virksomheder nødt til at investere i en digital engagement-løsning, der straks giver dem mulighed for at forstå, hvem deres besøgende er, og hvorfor de er på deres hjemmeside, så de kan pleje dem og sælge mere med proaktive, personlige beskeder.

Det er ikke kun personlig service, men folk har også brug for menneskeligt ledet service.”

På trods af en stigning på 3,1 %, der viser en meget langsommere vækst end i marts 2021, er butikssalget ikke gået helt i stå eller faldet. Med ophævelsen af restriktionerne er mange forbrugere mere sultne end nogensinde før efter personlig shopping på stedet – en oplevelse, som mange virksomheder ikke tilbyder online i dag.

British Retail Consortium kommenterer: “Selv om onlinesalget faldt på tværs af alle kategorier i forhold til marts 2021, er penetrationen fortsat høj, hvilket bekræfter, at der er tale om en ‘fastlåst optrapning’, hvad angår onlinekøb. Dette tvinger fortsat detailhandlerne til at fokusere på at finde den mest effektive blanding af fysisk og online detailhandel. De bedste detailhandlere vil fortsat balancere opmærksomheden på områder, der kan give omkostnings- og effektivitetsgevinster, med en klar forståelse af deres kunder og af hvad de ønsker at købe og hvordan.”

Med avancerede digitale engagementsværktøjer kan virksomheder nu kende deres kunder og levere mere proaktiv og personlig service. De virker ved at bygge en besøgsprofil af hver kunde, der besøger en virksomheds website, baseret på deres interaktions- og browseradfærd. Med disse oplysninger kan virksomheder proaktivt levere en service eller tilbyde support, før kunden anmoder om hjælp. Dette er styrken i nutidens mest avancerede kontaktcenter-as-a-service-løsninger (CCaaS) og grundlaget for Puzzels mission og vision.

Alberta Bosco tilføjer: “Det er klart, at fremtidens detailhandel skal drives af oplevelser via smart teknologi, der omfatter både den fysiske og digitale verden. Uanset om det drejer sig om personlige tilbud eller videokonsultationer, vil de virksomheder, der finder måder til at levere personlige, førsteklasses shoppingoplevelser både online og i butikken, klare sig bedst.”

[1] https://brc.org.uk/retail-insight/content/retail-sales/retail-sales-monitor/reports/202203_uk_rsm/

Puzzel er den førende europæiske udbyder af cloud-baserede kontaktcenterløsninger. Hver dag bruger over 1.100 organisationer i 40 lande vores software til at levere enestående kundeoplevelser, via smart teknologi og menneskelige evner, for at kunne betjene kunder effektivt og med indlevelse. Puzzel-platformen sætter organisationer i stand til at skabe gode serviceforløb for deres kunder med en blanding af live- og selvbetjeningsoplevelser, der gør det muligt for kunderne frit at vælge, hvornår, hvor og hvordan de får hjælp. AI benyttes i alle berøringspunkter til at automatisere opgaver, give indsigt og personliggøre service og support. Puzzel inkluderer også en produktportefølje med produktivitets- og planlægningsværktøjer, der sætter ledere og medarbejdere i stand til at nå deres mål og fortsat forbedre performance. Med over 20 års erfaring inden for branchen er Puzzel den CCaaS-leverandør, organisationer stoler på, når hvert øjeblik tæller.

Måske du også kan lide…