5. Giving Tuesday sprer seg i Norge

Giving Tuesday sprer seg i Norge

Den internasjonale bevegelsen Giving Tuesday sprer seg i Norge. Til nå har 13 organisasjoner meldt seg på med aktiviteter i 2018. Nå er organisasjonene i gang med planleggingen av giveraksjoner opp mot selve dagen tirsdag 27.november.

– Du kan gi tid, engasjement, penger, klær, blod – hva som helst. På Giving Tuesday går fokuset vekk fra en selv og over på gode formål. Du kan velge hvem du vil gi til, sier prosjektleder Charlotte Arnø Storebakken i Norges Innsamlingsråd.

Med seg i år har hun NMS, Dråpen i Havet, HimalPartner, LHL, Kreftforeningen, Mental Helse, Misjonsalliansen, Nasjonalforeningen, Normisjon, Redd Barna, Redningsselskapet, Sykehusklovnene og Kirkens SOS. Også DNB har varslet at de vil støtte Giving Tuesday.

– Vi vil feire givergleden, og synes at det er en fin inngang til selve givermåneden desember, sier Arnø Storebakken.

Giving Tuesday ble startet i USA for sju år siden som en naturlig reaksjon på kjøpshysteriet rundt Black Friday og Cyber Monday. Bevegelsen har nå spredt seg til over 100 land, og Giving Tuesday kom til Norge i fjor.

– Sammen med Norges Innsamlingsråd og Nordic Screens, var Puzzel med på å igangsette dette initiativet i 2017. Giving Tuesday er et utrolig spennende konsept som gir ildsjeler en enorm mulighet til å bruke sosiale medier til å gjøre en forskjell. Vi i Puzzel er stolte av å få være med å utvikle Giving Tuesday i Norge, sier Haakon Larsen fra Puzzel.

Redningsselskapet skal ha en stor førstehjelpssatsing. Kreftforeningen, i samarbeid med Ung Kreft, inviterer alle til å bli med å perle deres «fuck cancer»-armbånd. Sykehusklovnene arrangerer et fotballevent med kjente rappere i samarbeid med YLTV. HimalPartner inviterer studenter til middag, og Kirkens SOS inviterer til kurs i å bli god samtalepartner. Misjonsalliansen, NMS og Normisjon sender tilsammen 11 youtubere til Equador, Thailand og Nepal. De andre organisasjonene skal ha innsamlingsaksjoner på sosiale medier.

– Dette er ikke én innsamlingsaksjon, men en hel bukett av aktiviteter. I fjor var det en ung profil på Giving Tuesday fordi mange youtubere var med. Nå sprer Giving Tuesday seg videre. Egentlig burde alle bli med, sier Charlotte Arnø Storebakken.

Fakta

• Nordic Screens, innsamlingsteknologiekseperten Puzzel og Norges Innsamlingsråd tok sammen initiativ til Giving Tuesday i 2017
  • Norges Innsamlingsråd samler nærmere 100 organisasjoner som alle driver med innsamling i Norge.
  • Norges Innsamlingsråd er nasjonal koordinator for Giving Tuesday i Norge
  • Nordic Screens har et bredt nettverk av youtubere i sin base, og står sammen med Norges Innsamlingsråd i satsningen på å fremme gode formål i denne kanalen
  • Den norske aksjonen i 2017 var «årets nykommer» når det gjaldt å skape kjennskap i befolkningen. Mye av dette var takket storsatsningen på bruken av nye kanaler

For ytterligere opplysninger, kontakt:

Haakon Larsen, NGO Executive Puzzel
Epost: haakon.larsen@puzzel.com