5. Behovet for AI-drevet personlig kundeservice øker på grunn av fall i forbrukertilliten

Oslo, Norge, 18. mai 2022: Med de økende levekostnadene og den pågående krigen i Ukraina, har forbrukertilliten fortsatt å synke. Med innstrammingen av budsjettene må merkevarer investere i AI-drevne digitale løsninger som proaktiv, personlig støtte for å levere overbevisende online kundeservice, salgs- og markedsføringsopplevelser for forbrukere.

Innsikt fra British Retail Consortiums nylige Retail Sales Monitor [1] viser at salgsveksten har fortsatt å avta for andre måneden på rad. I mars økte salget med kun 3,1 % på totalbasis, mot en økning på 13,9 % samme måned i fjor. Forventninger til forbrukernes personlige økonomi i løpet av de neste 12 månedene har nådd dybder som ikke er sett siden finanskrisen i 2008.

Alberta Bosco, Product Marketing Director ved kundeserviceplattformen Puzzel, kommenterer: “Nå mer enn noen gang er personlig tilpassede opplevelser avgjørende for å bygge tillit og vinne kunder. Vi har alle hørt om 15-sekundersregelen – det er gjennomsnittlig tid brukt på et nettsted. Og det er hvor lang tid du må fange noens oppmerksomhet før de drar.

I denne hybridverdenen må merkevarer investere i en Digital Engagement-løsning som lar dem forstå hvem de besøkende er og hvorfor de er på siden deres med en gang, slik at de kan pleie og følges opp med proaktive og personlig tilpassede meldinger.

Det er ikke bare personlig service, folk har også lyst på menneskestyrt service.»

Til tross for en økning på 3,1 % som viser en mye langsommere vekst enn i mars 2021, har ikke high street-salget stoppet helt eller gått ned. Ettersom restriksjoner blir opphevet, er mange forbrukere mer sultne enn noen gang for personlig personlig shopping – en opplevelse som mange merker ikke tilbyr i dag på nettet.

Det britiske detaljhandelskonsortiet diskuterte sin nylige Retail Sales Monitor:

«Selv om nettsalget falt på tvers av alle kategorier sammenlignet med mars 2021, forblir penetrasjonsraten høye, noe som bekrefter det «fastlåste steget» i nettkjøp. Dette fortsetter å tvinge forhandlere til å fokusere på å finne den mest effektive blandingen mellom fysisk og netthandel. De beste forhandlerne vil fortsette å balansere oppmerksomhet på områder som kan gi kostnads- og effektivitetsgevinster med en klar forståelse av kundene deres og hva de ønsker å kjøpe og hvordan.»

Avanserte digitale engasjementsverktøy gjør det nå mulig for bedrifter å få en mye dypere forståelse av kundene sine og levere mer proaktiv og personlig service. De jobber ved å bygge en besøksprofil for hver kunde som besøker et selskaps nettsted, basert på deres interaksjoner og nettleseratferd. Med denne informasjonen kan bedrifter proaktivt levere en tjeneste eller tilby støtte før kunden initierer en forespørsel om assistanse. Dette er kraften til dagens mest avanserte kontaktsenter som en tjeneste (CCaaS)-løsninger og grunnlaget for Puzzels misjon og visjon.

Alberta Bosco legger til: «Det er klart at fremtiden til detaljhandelen må drives av smarte opplevelser som spenner over både den fysiske og digitale verdenen. Enten det er å tilby personlig tilpassede tilbud eller videokonsultasjoner, vil merker som finner måter å tilby personlig tilpassede shoppingopplevelser både på nett og i butikk komme på topp.»

Puzzel er den ledende europeiske leverandøren av skybasert kontaktsenterløsninger. Hver dag bruker mer enn 1100 organisasjoner i 40 land programvaren vår for å levere smarte kundeopplevelser, og blander det beste fra mennesker og teknologi for å betjene kunder effektivt, smidig og med empati. Puzzel-plattformen gjør det mulig for organisasjoner å skape rike reiser for sine kunder, med en blanding av live- og selvbetjeningsopplevelser som gir folk friheten til å velge når, hvor og hvordan de får hjelp. Kunstig intelligens utnyttes ved hvert berøringspunkt for å automatisere oppgaver, gi innsikt og tilpasse service og støtte. Puzzel inkluderer også en pakke med produktivitets- og planleggingsverktøy for å gi ledere og agenter mulighet til å nå sine mål og kontinuerlig forbedre ytelsen. Med 20+ års erfaring i bransjen, er Puzzel CCaaS-leverandøren organisasjoner stoler på når hvert øyeblikk betyr noe. For mer informasjon, besøk www.puzzel.no

[1] https://brc.org.uk/retail-insight/content/retail-sales/retail-sales-monitor/reports/202203_uk_rsm/