5. Kundservice via molnbaserade teknologiplattformar på väg att bli branschstandard

– Loopia håller kunderna nöjda med hjälp av kontaktcenterlösning från Puzzel

Puzzel (tidigare Intelecom) en ledande leverantör av molnbaserade kontaktcenterlösningar meddelade nyligen att de har positionerats som en utmanare i Gartners Magic Quadrant för Contact Centre as a Service (CCaaS) – Western Europe. Puzzel har haft ett framgångsrikt år där de sett hur molnbaserade kontaktcenter håller på att utvecklas till branschstandard och där många kunder fått dra nytta av Puzzel Connects möjlighet att ge en enhetlig lösning till agenter utspridda över ett stort område. Ett exempel är svenska webbhotell-leverantören Loopia som efter integration med ett norskt företag enkelt skaffat sig en gemensam kontaktcenterlösning i Skandinavien.

– Det faktum att Gartner nu etablerar en egen Magic Quadrant for molnbaserade kontaktcenter tror vi kan ses som ett erkännande av att de flesta kunder tittar efter kontaktcenterlösningar i molnet. Puzzel har lagt ner år av engagemang för kontaktcenter branschen, och vi ser det som ett erkännande av vårt banbrytande arbete att Gartner nu tar oss med i deras nya kvadrant, säger Børge Astrup, vd för Puzzel Contact Center Division.

Enligt Gartne r [i] , kommer investeringarna i molnbaserade CRM-tjänster att öka. Drivkrafterna på marknaden för denna typ av tjänster är många, en är möjligheten att enkelt pröva ny funktionalitet. En investering i utbyggnad eller test av ny funktionalitet (till exempel nya kommunikationskanaler) kan vara nästan omöjligt för fasta installationer. Att testa nya kanaler i CCaaS modellen är däremot relativt enkelt och kan ofta göras snabbare och till en lägre kostnad.

Ett företag som känner igen sig i denna situation är Loopia, som nu kan svara på kundförfrågningar oavsett var i Skandinavien man sitter, allt tack vare Connect, Puzzels kontaktcenterlösning. Connect är en flerkanalig kontaktcenterlösning som gör det möjligt att svara på röstsamtal, e-post och inlägg från sociala medier i samma system. Loopias support har gjort sitt arbete på ett så bra sätt att de 2013 utsågs till Årets Servicedesk 2013 av Support Services Institute.

– Drivkrafterna på marknaden talar till vår fördel, avslutar Børge Astrup. Behovet att snabbt kunna implementera en kontaktcenterlösning hos nya medarbetare kommer att innebära ytterligare en möjlighet för tillväxt för oss då kontaktcenter ständigt letar efter möjligheter att ytterligare öka effektiviteten och förbättra kundrelationen.

[1] Gartner Forecast: Public Cloud Services Worldwide, 2013-2019, 3Q15 Update

Gartner document number: G00289552

Om Gartners, Magic Quadrant för Contact Center as a Service, Western Europe 2015

Gartner stöder inte någon leverantör, produkt eller tjänster som skildras i de egna forskningspublikationerna, och råder inte teknikanvändare att välja endast de leverantörer med högst betyg eller annan beteckning. Gartner forskningspublikationer består av yttranden från Gartners forskningsorganisation och bör inte tolkas som fakta. Gartner frånsäger sig alla garantier, uttryckliga eller underförstådda, med hänsyn till denna forskning, inklusive garantier om säljbarhet eller lämplighet för ett visst ändamål.

Gartner Magic Quadrant för Contact Center as a Service, Western Europe, Steve Blood, Drew Kraus, Daniel O’Connell, 15 Okt 2015

Om Puzzel
Puzzel AS (tidigare Intelecom Group AS) är en av Europas ledande leverantörer av molnbaserade kommunikationslösningar till kontaktcenter. Företaget startade 1998 i Norge, där koncernen fortfarande har sitt huvudkontor. Idag består organisationen av 220 medarbetare som sitter utspridda i Norge, Sverige, Danmark och Storbritannien. Inom verksamheten finns ett tydligt fokus på innovation och företaget jobbar ständigt med teknik- och produktutveckling. Puzzel AS levererar i dagsläget kontaktcenter- och telefonistapplikationer till ca 2000 kunder och de totala intäkterna överstiger 500 MSEK.

För mer information besök www.puzzel.se eller kontakta:

Børge Astrup,
Phone: +47 928 276 76